2015-05-01

Valborg har namnsdag!

1 maj för mej, är sannerligen inte kopplat till demonstrationståg och dylikt.
Näe...denna dag finns inpräntad för evigt i mitt minne som en enda stor kalasdag i mitt barndomshem. Mamma hette ju Valborg och på den tiden när jag växte upp kom svågrar, svägerskor och kusiner hem till oss för att fira älskade mamma på hennes egen dag.
Där kom först farbror Karl och faster Eivor med egenhändigt hemgjord gräddtårta, traditionsenligt dekorerad med bananskivor.
Strax efteråt dyker farbror Levi och faster Märta upp, också hon bärandes på tårta och oftast en blandad blombukett. Det blev stora famnen och glada skratt då dessa "kompisar" träffades!
Mamma var inte sämre..minst 7 sorters hembakta kakor placerades på stort fat, liksom hennes välrenommerade gräddtårtor, ofta gjorda på 8 ägg och hade därmed en rejäl höjd...
Pappa skötte kaffekokningen..för si kok-kaffe skulle det vara...och förstås.. GEVALIA!
Det blev mycket trivsamt prat och många förlösande skrattsalvor i vårt "finrum" där såna här begivenheter oftast ägde rum.
Efter kaffet så togs dragspel, gitarr och fiol fram, för nu skulle det sjungas av hjärtans lust. De gamla läsarsångerna klingade med stor hängivenhet från dessa härliga, varmhjärtade människor. Jag är så tacksam för mitt ursprung och alla de kära som jag en gång ska möta i den himmel de så ofta sjöng om.

Inga kommentarer:

810216

I dag är det exakt 39 år sen den här ynglingen och jag hade vår första "dejt" ❤️ Vi hade känt till varann under några månader ...