2015-01-27

En titt i backspegeln...

Trotsade en begynnande förkylning och tog mej ut i det vackra vintervädret.
Under promenaden påmindes jag om vilken dag det är...Min älskade lillebror Peter, som tragiskt omkom i en brand för drygt 28 år sen, skulle fyllt 60 år idag.
I fantasin tänker jag mej hur han skulle bjudit hem oss alla syskon med familjer och tillverkat en sån där oemotståndligt god smörgåstårta. Han snålade  inte på ingredienserna..mycket fyllning och rikligt med garnityr skulle det vara. Jag vill minnas att en sån tårta brukade väga ca 9kg!!!
Fina minnen som jag plockar fram då och då.
Sen funderade jag oxå på var mitt matlagningsintresse har sitt ursprung..nåja..jag gillar att äta oxå..inte tu tal om det!
Troligen kan det härledas till min anställning som "barnflicka" under nästan 4 år, när jag slutat skolan.
Jag flyttade hemifrån då och skulle få vara inneboende hos min värdfamilj.
Helt ärligt var jag ju alltiallo i detta hem mellan 8-17 på vardagarna och vissa lördagar.
Husfolket jobbade heltid och jag skulle ta hand om en baby på 6 månader och en tös på 4 år.
Dessutom lagade jag frukost, lunch och middag varje dag, förutom att det skulle bakas, tvättas och städas.
En stor gammeldags lägenhet med enorma ytor. I dag skulle det nog heta att jag var "piga".
Under dessa år lades grunden till min matlagning kan jag nog säja...
När jag kom ut i köket varje morgon, låg en lista på bordet vilken mat som skulle lagas. Det frågades aldrig om jag skulle kunna klara av detta.
Typ: lunch omelett med räkor och grönsaker, pannkaka, osv.
Middag: stuvad lake....eller rådjurssadel..man fick inte bli förskräckt precis. Vilka utmaningar!
Mycket viltkött och fisk anrättades eftersom herrn i huset hade som hobby jakt och fiske.
Jag skötte alla inköp till hushållet efter en lista som frun i huset skrivit.
Jag matade bebisar( det kom en tredje) gick på BVC, Mulleskola och såg till att barnen var hela och rena.
Jag bakade siktekakor, drömmar, sockerkakor i det oändliga osv. Herrskapet ville gärna ha hembakt till helgens fikastunder.
Jag tyckte allt detta var roligt och lärorikt, men visst undrade jag lite nu och då om detta kunde vara livets mening? Ja menar 16 år och fullfjädrad husmor;)
Jag trivdes jättebra med herrskapet i huset. De var lätta att ha att göra med och vi hade ungefär samma typ av humor. Efter 3 år blev jag uppsagd för frun skulle va mammaledig, men återanställdes 9 månader senare. Eftersom jag inte hade nåt annat jobb på G tog jag erbjudandet.
Men när jag varit där ca 7 månader hade jag liksom kommit till vägs ände..Jag måste få prova nåt annat.
Så efter en sömnlös natt..tog jag mod till mej och sa upp jobbet. Trist tyckte dom men förstod mej oxå.
Ja så ganska direkt fick jag jobbet på JM Möbler och resten är ju så att säja historia.
Det blev nästan en novell:)
Men som sagt: När jag får komponera en 3 rätters och bjuda på, då trivs jag som fisken i vattnet!
Hoppas jag får va på alerten och skapa många sådana fortsättningsvis!

Inga kommentarer:

810216

I dag är det exakt 39 år sen den här ynglingen och jag hade vår första "dejt" ❤️ Vi hade känt till varann under några månader ...