2014-01-27

Peter...

Nyårsdagen 1987 brast den första länken i vår syskonkedja.
Min fina bror Peter, omkom i en tragiska lägenhetsbrand i det hyreshus vi alla 7 barn växt upp i.
Så ofattbart att inse att du inte skulle finnas i vår familj längre...
Du var sannerligen en kämpe.
En neurologisk sjukdom, sen tidiga barnaår, gjorde att ditt liv på ett sätt blev lite begränsat.
Likt dina kompisar, fick du inte ta körkort pga din sjukdom, men du använde moppen desto mer.
Otaliga är de gånger du akut fått åka in på sjukhus, för skador du fått pga sjukdomen.
Trots detta så vet jag aldrig att jag hörde dej klaga över din situation. Du var i grunden en mycket positiv person.
Jag tror att min son Andreas och du, skulle kommit väldigt bra överens...
Han liksom du älskar att fiska...tyvärr fick ni aldrig träffas, för Andreas föddes en månad efter den tragiska branden. Men vi pratar ofta om dej, så jag tror han har en god bild av vem du var.
Att få följa med dej i din båt ut på vår barndomssjö, Sottern, var höjdpunkter för mej.
Jag var väl inte så intresserad av fisket, men att få sitta i båten och sola, medan du fixade löjor till abborrfisket, är härligt att tänka tillbaka på.
Alltid var du utrustad med kaffetermos och fikabröd när det blev dags för fisketur.
Sen var du också en mästare på att göra stora smörgåstårtor..oj vilka "goda" minnen!
I dag skulle du fyllt 59 år och fast det gått så många år, så känns saknaden enorm.
När vi syskon träffas, så finns du allt som oftast med i vårt samtal..nån relaterar till en rolig händelse som fastnat i minnet. Du hade ett uttryck som kommer i mitt minne just nu:"Tiden går och vi får följa med".
Så sant och nyligen fick vi följa vår älskade pappa till sista vilan. Ja det vet du förstås..Skönt att veta att du och mamma och pappa finns i gott förvar. Fint att tänka på när saknaden gör sig påmind.
Nånstans har jag hört om ett "glashav" som ska finnas i himlen. Vad tror du älskade brorsan: Skulle vi kunna följas ut på en fisketur på detta hav, när också jag kommit hem?
Ska bli spännande att se vilka sorters fiskar som nappar där!

2 kommentarer:

Karin Wallin sa...

Så fint du skriver om din bror…
/Karin

Anonym sa...

Ja tänk Peter hanvar fin! /Monica

810216

I dag är det exakt 39 år sen den här ynglingen och jag hade vår första "dejt" ❤️ Vi hade känt till varann under några månader ...