2014-01-22

Apropå Vänskap..

Jag är ju relativt ny Fb användare. Ett argument för att gå med på detta forum, förkunnades för mej oftare än andra: Du måste gå med! Man får ju så många vänner!!!
Jag har under mitt liv blivit vän med många härliga människor på de platser jag bott på. Vänskap som håller i sig än i dag, efter ett halv sekel, i en del fall.  Visst, man kan ha massor av bekanta, men nära vänner, som stämmer in på den text som finns nedan, de räknas nog inte i hundra och tusentals.
Så det beror alltså på hur man definierar "vänskap".

Att ha en vän är jättefint.
Att vara någons vän är nästan ändå bättre.
Det är som att vakna och känna att solen skiner.
En vän är nån som man har roligt med.
Men en vän är mycket mera!
Någon tänker på en när man är borta.
Någon som håller tummarna när man ska göra nåt svårt.
Man känner sej aldrig riktigt ensam.
En vän lyssnar på vad man säjer och försöker förstå vad man menar.
Men en vän håller inte bara med.
En vän säjer emot och får en att tänka efter.
En vän tycker om en fast man varit dum.
En vän lär en nya saker, saker som man annars inte skulle kommit på.
Vän är ett bra ord.
Det är nästan det bästa ordet!
En vän är nån som alltid har tid när man kommer.
Alla kan vara vän med någon, bara man inte har så bråttom att man inte märker
när någon vill bli ens vän.
En vän är någon man har roligt med
som tänker på en
och lyssnar på en
och som säger när man har fel
och som lär en nya saker
och som alltid har tid
NÅGON som man kan lita på!
Vem är DU vän med?

Dessa tänkvärda meningar, fanns i en liten bok som jag fick av en vän jag lärde känna för 33 år sen...
Vänskapen ledde till giftermål, barn och numera ljuvliga barnbarn.
Min bästa vän heter Mikael...


Inga kommentarer:

810216

I dag är det exakt 39 år sen den här ynglingen och jag hade vår första "dejt" ❤️ Vi hade känt till varann under några månader ...