2011-08-25

Lovisadagen


I dag har Lovisa namnsdag. Då kommer jag varje år att tänka på min fina mormor som hette Julia, men hade Lovisa som andranamn. Jag hade förmånen att växa upp med en mormor som bodde nära mej. Det var knappt en kilometer att gå vägen upp till Värdshuset i Bystad. Så jag hälsade ofta på hos henne. En varm gudfruktig kvinna, som blev änka med 7 små barn knappt fyrtio år gammal. Hon var en av de första som fick en pacemaker inopererad på 60 talet..det ska säjas direkt, att de såg inte ut som dessa knappliknande man sätter in nuförtiden.En stor klumpig historia, som gjorde att min kära mormor fick några år till att leva. När det började närma sig Lovisadagen, brukade mormor ringa och be mej komma och vispa till en sockerkaka, för nu skulle det traditionsenligt bjudas på Lovisa-kaffe med hembakt bröd i mormors syre´nberså. Grannfruarna stod på inbjudningslistan och snart hördes klirret av kaffekoppar och glada skratt. Doften av Coxponoaäpplen var tung i luften. Vinbärsbuskarna dignade av de mognade klasarna som var färdiga för plockning. Ja att sitta med vid dessa "kafferep" var fest för mej. Studera de olika "tanttyperna" som här fanns representerade. Härliga minnen..Jag gillar fortfarande kafferep!!

Inga kommentarer:

810216

I dag är det exakt 39 år sen den här ynglingen och jag hade vår första "dejt" ❤️ Vi hade känt till varann under några månader ...