2012-08-19

Farväl till sommaren

Sommaren kom sent i år och varade i princip en hel vecka...
Så härligt hög och klar luft och en ljuvligt varm sol, så här i slutet av augusti.
Jag har tillbringat drygt 6 timmar utomhus i dag.
Suttit ute i trädgården , klurande på nåt korsord samtidigt som jag sett hur tranorna och gässen i luften ovanför mej, försöker gruppera sig inför den långa flytten till varmare länder. Vilket skådespel!
Cykelturen i kvällssolen gav också tillfälle att notera fåglarnas bestyr inför flytten.
Jag älskar hösten och allt det lugn den för med sig på många sätt, men ett visst vemod känner jag nog ändå. Årets sommar blev alldeles för kort..men hav tröst: om 9-10 månader är vi där igen!!!

Lasse Berghagens finstämda sång, stämmer väl in på min känsla just nu:

Ja nu är det slut på sommarns sköna dagar
det blir mörkare för varje dag som går.
Inga blommor ser vi stå i våra hagar,
nej de sover nu och vaknar nästa vår.

Högt i det blå flyger svalorna mot söder,
tranor och gäss, följer alla sommaren
Nu önskar vi, att när vårsolen glöder
få höra er sång, vi vill se er här igen.

Så farväl du underbaraste oh Sommar,
ja farväl, det känns så trist att skiljas nu.
Du ska veta att vi saknar dej oh Sommar,
för det vackraste vi vet är faktiskt Du!


Inga kommentarer:

810216

I dag är det exakt 39 år sen den här ynglingen och jag hade vår första "dejt" ❤️ Vi hade känt till varann under några månader ...