2011-11-30

Får man ge 3 goda råd?




Om du vill leva ett bra liv utan onödiga irritationer, vill jag av egen bitter erfarenhet ge dej några goda råd:
Undvik att ha någonting med dessa 3 inrättningar att göra:

Facket
Telia
Försäkringskassan

När jag ser tillbaka på mitt liv så här långt, så har jag absolut bara dåliga erfarenheter från dessa 3.

Senast i går var jag i kontakt med Telia, som lurat mej på 50 spänn, när jag laddade mitt kontantkort till mobilen. Jag laddade 100:- men saldot ökade bara med 50 kr.
Jag satt i telefonkö och i samtal med en personal på Telia, i sammanlagt 45 min, och jag fick inte en godtagbar förklaring till vad som hänt. Faktum kvarstår: Telia tjänade 50 spänn Xtra på mej!!!

Så i dag när jag kom hem efter ett besök hos sjukgymnasten, blev jag uppringd av en kvinna som presenterade sig som min handläggare på Försäkringskassan..en för mej helt okänd människa. Hon hade läst min ansökan om sjukpenning, med anledning av en längre sjukskrivningsperiod efter en axeloperation.
Hon var verkligen inte insatt i min diagnos. Hon trodde jag opererats i ryggen..när sjukintyget visar att det är min högra axel som det gäller. Så jag fick beskriva var ingreppet ägt rum..ja man ska väl aldrig förvånas, över allt man hör om beslut från försäkringskassans handläggare.
Hon var skarp och gjorde väldigt klart för mej vad som gällde..Är jag inte tillbaka i jobb i slutet av jan-2012 så kan jag börja se mej om efter en ny typ av arbete!!! Det har aldrig varit tal om nån så lång sjukskrivningsperiod i mitt fall, upplyste jag henne om..Förstår ni kära läsare att man blir less intill döden..nästan..i synnerhet som jag aldrig uppburit sjukpenning från FK tidigare under året.

Facket är ju också en historia.. särskilt de gånger man efter barnafödande, hamnat i arbetslöshet och haft anledning att söka bidrag från A-kassan..På 80 talet hade LO en affischkampanj som löd: FACKET PÅ DIN SIDA!!! Lät bra, visst..men jag upplevde mej jagad med blåslampa,så att jag fortast möjligt efter min barnledighet skulle ut i jobb..även om jag inte hade nåt..Barnomsorg var jag tvungen att ordna..jajamensan..ÄNDÅ..för det dög inte, att min man..som kunde flexa på sitt jobb, ställde upp och var barnvakt. Näe minsann..Så ställde facket upp för mej!!!

Så om nu någon ur det yngre släktet, läser mitt blogginlägg: Tänk er för, innan ni söker kontakt med dessa 3.

1 kommentar:

Skanegrabben i Malmö sa...

Hej

Ja håller med.....en instans till man ska hålla sig ifrån helst som gett mig mycket skit är.....CSN. Nu har jag betalt alla mina csn skulder visserligen men det va skit när jag behövde dom. När jag fick lånen hette det "du börjar betala tillbaka 6 månader EFTER att du fått jobb" men jag åkte på återbetalning 6 månader EFTER att jag fått csn lån...alltås betalde jag tillbaka lånen med csn bidrag + att jag hade andra räkningar att betala....sjuuuuuuuuukt.

810216

I dag är det exakt 39 år sen den här ynglingen och jag hade vår första "dejt" ❤️ Vi hade känt till varann under några månader ...